5 tips efektif untuk ‘potty train’ anak

5 tips efektif untuk ‘potty train’ anak

Photo credit: Katie Rain for BabyCenter

Antara salah satu cabaran paling besar yang perlu dihadapi oleh ibu bapa ketika membesarkan si kecil adalah mengajar mereka untuk berhenti memakai lampin. Walaupun tiada umur khusus yang mengharuskan anak-anak untuk berhenti menggunakan lampin, kebanyakan ibu bapa memilih untuk melakukan ‘potty training’ ketika anak sudah menginjak umur 3 tahun.

Walau bagaimanapun, ibu bapa perlu sedia maklum setiap anak berbeza-beza jadi jika mereka terlihat sudah bersedia, ‘potty training’ dapat dilakukan lagi awal sekitar umur 2 tahun. Jika sudah berumur 3 tahun tetapi anak masih belum bersedia, maka jangan memaksa mereka untuk tetap mengikuti latihan ‘potty training’.

Petanda anak dah bersedia ‘potty training’

  • Tidak selesa memakai lampin kotor
  • Sudah pandai menanggalkan pakaian
  • Kekerapan tukar lampin basah berkurang
  • Lampin tidak basah ketika bangun daripada tidur

Jadi, apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa untuk memastikan latihan ‘potty training’ ini berkesan pada anak? Jom baca tips-tips di bawah. 

Tidak dapat dinafikan, proses nak membiasakan anak menggunakan tandas bukanlah ibarat belut jatuh ke lumpur. Ianya memerlukan masa, konsistensi dan kesabaran daripada pihak ibu bapa untuk memastikan latihan ini membuahkan hasil. Selamat mencuba! 

Rujukan

Rain, K. (2022). Potty training tips for girls [Photograph]. BabyCenter. https://assets.babycenter.com/ims/2018/09/180626-BC-exclusive-potty-training-toddler-113_wide.jpg?width=1026

LEAVE A COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *